چشمۀ چشمهایش

اَللَّهُمَّ الْعَنْ اَوَّلَ شاعِرٍ شَعَرَ حَقَّ چَشْمْ هایَشْ

چشمۀ چشمهایش

اَللَّهُمَّ الْعَنْ اَوَّلَ شاعِرٍ شَعَرَ حَقَّ چَشْمْ هایَشْ

... همین(.)

کانون ِ اتّفاق ِ غزل چشم های توست

شاعر اگر شدم.. دلم انگار جای توست


مضمون تازه نیست که این حال کهنه ام

تکرار های نو شدنم در رسای توست


در تنگنای قافیه ها می رسم به عشق

عشقی که ساکن ِ ابد ِ کربلای توست


عالم برای خضر شدن گوشه ای نداشت

شش گوشه مانده بود که آن هم بنای توست  


وامانده ام ز معنی " دنیا علی العفا"*

گویا تمام معنی آن زیر پای توست


این دستمال گریه اگر باز تر شده

تقصیر چشم های من و روضه های توست

.

.

.

من را برای کشته شدن انتخاب کن

این مصطفای هیچ.. تمامش برای توست 


---

*حضرت اباعبدالله علیه السلام پس از شهادت حضرت علی اکبر(ع) فرموده باشند: علی(ع) علی الدنیا بعدک العفا...(بعد از آنکه مثل تویی از دنیا برود. دگر خــــــــاک بر سر دنیا و زندگانی دنیا)

 و من با خودم می گویم اگر ارباب ع در عالم حضور هزار و چند صد سال پیش و در عالم غیاب ، همان ازل؛ این جمله را فرموده باشند.. دیگر چه چیز هویت دارد و معنا دارد و... "خسته ام از لفظ و معنی.. روضه خوان من کجاست؟!" 

نظرات 4 + ارسال نظر
ش. روحانی جمعه 30 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 03:42 ب.ظ

در زیبایی غزل که حرفی ندارم.
خود بیانگر تمام زیبایی هاست. چه در معنی چه در قالب سروده شدن.
به ذهن حقیرم جمله ای تبادر شد, دلم خواست بگویم...
هزار و چندصد سال پیش, مولایمان حرفی فرمود, ...
نهایت غم....بعد از تو خاک بر سر ان دنیا
آمدنمان انتخاب خودمان نبوده است, اما چگونه بودنمان چرا...
مختاریم تا هم کلام با اماممان شویم که خاک بر سر تمام علل و اسبابی که موجب بی علی اکبر شدن ارباب شد
یا این که خودمان هم جزو اسباب و علل باشیم انکار حق باشیم.
برداشتم سطحی است اما الان بودن ما در عصر مولا تکرار همان است...
جسارت بود ببخشید.

ممنون. نظر لطف شماست
برداشتتون کاملن درسته... شاید من از جنبه ای دیگر به داستان نگاه کردم

فرجی دیگر شنبه 31 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 11:33 ب.ظ http://www.farajidigar.parsiblog.com

عرض سلام و ادب. عذر میخوام منظورم جسارت نبود واقعا. از حال خودم گفتم فقط.قطعا فواید زیادی بر غزل تون مترتب ه.
این مصطفای هیچ... تمامش برای توست
هم پایانی زیبا بود هم مرا یاد مصطفای شهید انداخت( احمدی روشن) نمی دانم چرا !
( شاید از شعر شما هم می شود برداشتهای متعدد کرد مثل حافظ علیه الرحمه )
رزقتون سر سفره خانوم محفوظ!
موفق باشید

سلام. سلامت باشین.. کلن نقد و نظر همیشه خوبه
ممنون از لطفتون و البته با اون شاید آخر موافق نیستم.. به هیچ وجه
انشاالله رزق همه محفوظه

فرجی دیگر یکشنبه 1 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 11:56 ب.ظ http://www.farajidigar.parsiblog.com

کنجکاو شدم. از چه لحاظ موافق نیستید؟ به دلیل نوع برداشتم که متفاوت بود از نیت سراینده ؟ یا تشبیه به حافظ ؟ یا کلن برداشت های متعدد؟!
البته قصدم اطناب بحث نیست. امان از کنجکاوی!!
پیام روز و ساعت کوچه بی بنی هاشم به دست شما رسید؟

بیشتر از لحاظ تشبیه به حضرت حافظ.
البته هر اثری ضعیف یا قوی برای هر مخاطبی کم یا زیاد یک نوع برداشت خاصی داره. این رو قبول دارم
متاسفانه پیام نرسید دستم

ملکوتی خواه جمعه 15 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 10:22 ب.ظ

پانوشت این غزل
...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد